Mutiara Bangi’s Weblog

December 7, 2008

Jangan Ghairah Membina Sambil Merobohkan

Filed under: Artikel — mutiarabangi @ 2:09 pm

Ketika ini, umat Islam di Mekkah sedang wukuf di Padang Arafah. Di bumi Malaysia ini, rumah-rumah Allah sedang diimarahkan dengan takbir serta tahmid memuji kebesaran Yang Maha Esa. Tidak terkecuali Surau Al Mawaddah.

Dan dalam masa yang sama, di Bukit Antarabangsa berlaku peristiwa yang begitu menyayat hati. Korban 4 nyawa manusia dan 14 buah rumah banglo. Tragedi yang berlaku 4 hari sebelum ulangtahun ke-15 Tragedi Highland Tower.

Bekas Perdana Menteri Indonesia, Pak Natsir pernah berkata, ‘Jangan Kita Ghairah Membina Sambil Merobohkan’. Ungkapan yang tampak kena dengan apa yang berlaku. Keserakahan manusia mencederakan alam lantas menjerat manusia itu sendiri.

Dalam konteks komuniti Mutiara Bangi ini, rasa syukur kita dipanjatkan kepada Tuhan kerana kita telah berjaya membina Surau Al Mawaddah dan Solat Sunat Eidul Adha serta ibadah korban akan dilansungkan esok. Tetapi kita harus insaf bahawa ada perkara yang jangan sesekali diambil mudah. Nabi sewaktu mendirikan Masjid pertama yakni Masjid Quba’ menekankan kepentingannya sebagai pusat kegiatan dan juga memupuk persaudaraan. Seharusnya sikap angkuh, mudah menyangka yang buruk-buruk harus dijauhkan dan diganti dengan sikap berlapang dada dan memaafkan.

Moga Tuhan mengampunkan dosa kita dan kariah kita.

Leave a Comment »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a comment

Blog at WordPress.com.